۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
1403/02/08
برگزاری نشست تخصصی «قرابت های هستی شناختی آپارتاید و صهیونیسم»
در راستای گرامی داشت روز جهانی رفع تبعیض نژادی (آپارتاید) و قرابت معنایی آن با یکی از شاخص‌ترین بحران‌های بین‌المللی کنونی یعنی جنگ علیه غزه، گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان مبادرت به برگزاری نشستی تخصصی با دو تن از پژوهشگران داخلی و خارجی نمود؛ نشستی که در تاریخ 19 فروردین ماه 1403 از ساعت 12:30 الی 14 در محل سالن اندیشکده حکمرانی دانشکده علوم اداری اقتصاد دانشگاه اصفهان با حضور جناب آقای کریستوفر ویور، محقق دانشگاه علوم زیستی نروژ (NMBU) و سرکار خانم دکتر ستاره صادقی، تحلیلگر رسانه و فعال بین‌الملل به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار گردید.
در ابتدای این نشست، جناب آقای دکتر محمدعلی بصیری، عضو هیئت‌علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان و رئیس گروه پژوهشی «چهره دیگر حقوق بشر» دانشگاه اصفهان، سخنان مقدماتی این نشست را با ارائه توضیحاتی در باب اندیشه صهیونیستی به‌عنوان سازه‌ای سیاسی از یهودیت و خروجی‌های جنایت بار آن در طی دهه‌های اخیر، به‌ویژه در جنگ اخیر علیه غزه، آغاز نمود. ایشان با اشاره به ماهیت نژادپرستانه اندیشه مزبور و تلاش بانیان و پیروان در جهت تحقق پوشاندن جامه عمل به آن در قالب ایجاد دولت یهودی، بر جنایت‌های حاصل از کنش مذکور در کالبد اشغال سرزمین فلسطین و اعمال جنایت‌های متعدد تا به امروز، از نسل‌کشی گرفته تا جنایت جنگی، تأکید ورزیدند.
در ادامه، جناب آقای کریستوفر ویور در عنفوان سخنان خود، ضمن تشریح تجربه خویش از زندگی در آفریقای جنوبی پسا آپارتاید و خاطرات مرتبط با آن، همچون تکدی‌گری شماری از سفیدپوستانی که زمانی به‌عنوان نژاد برتر در این کشور حاکمیت را بر عهده داشتند، گزاره‌های خود را معطوف به قرابت زمانی شکل‌گیری رژیم آپارتایدی آفریقای جنوبی و اسرائیل در سال 1948 و همچنین تعاملات بسیار نزدیک دو رژیم نمود. وی سپس در قیاسی جالب‌توجه، تفاوت‌ها در نحوه اجرای آپارتاید در آفریقای جنوبی و فلسطین اشغالی را تشریح کرد. به گفته آقای ویور، هدف از اعمال آپارتاید در آفریقای جنوبی، استثمار جمعیت بومی (سیاه‌پوست) و بهره‌گیری از قابلیت جسمانی آنان به‌منظور استخراج معادن طلا بود؛ حال که آپارتاید صهیونیستی در فلسطین اشغالی همواره درصدد نسل‌کشی و اخراج جمعیت بومی از سرزمین اجدادی‌شان بوده است. ایشان همچنین شباهت‌های دو مدل مذکور را در سه سطح تشریح و در انتهای سخنان خود بر افول و تحریف مبانی دینی یهود از سوی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صحبت به میان آوردند.
پس از ایشان، سرکار خانم دکتر صادقی سخنان خویش را معطوف به تشریح ابعاد مختلف جنگ کنونی غزه از منظر مولفه‌های سیاسی-رسانه‌ای نمود. وی در پاسخ به سؤال یکی از حضار نشست در ارتباط با صحت سنجی تبانی روسیه، اسرائیل و حماس در جنگ کنونی غزه، با اشاره به همکاری‌های استراتژیک روسیه و اسرائیل و درعین‌حال تعارضات متعدد دو طرف، کنش‌های کنونی روسیه در جنگ مزبور را بر اساس منافع ژئوپلیتیکی این کشور و رقابت‌های این قدرت جهانی با ایالات متحده تبیین کرد. ایشان در انتها نیز مبادرت به تشریح جنگ روایت‌ها در بحران غزه نمودند که از جمله آن، توسل رسانه‌های طرف‌دار اسرائیل به دروغ‌هایی ادعاهایی همچون کشته‌شدن تعداد کثیری از شهروندان اسرائیلی در حملات 7 اکتبر و در ادامه، اعتراف رسانه‌های مزبور و خبرنگاران بی‌طرف به عدم صحت این ادعاها بود.
شایان‌ذکر است که پس از پایان صحبت‌های سخنرانان جلسه پرسش‌وپاسخی نیز برگزار گردید و سؤالات حضار با پاسخ‌هایی تفصیلی از سوی جناب آقای دکتر بصیری، جناب آقای ویور و سرکار خانم دکتر صادقی همراه شد.
 
مجموعه عکس های نشست:
 
 
 
 
 
 
 
تعداد بازدید:
117
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان - ساختمان مرکزی
تلفن: 37932302 031  تلفکس: 37392302 031
پست الکترونیک: info@ofohr.com
 
Powered by DorsaPortal